Wózki widłowe w magazynie lub na placu magazynowym są maszynami dość intensywnie eksploatowanymi. To sprawia, że nawet posiadając sprzęt wysokiej klasy, trzeba liczyć się z tym, że czasem dojdzie do drobnej lub poważniejszej awarii. Sprawdź, jakie są częste usterki wózków widłowych i jak sobie z nimi poradzić.
Awarie w wózkach widłowych – awaria zasilania
Często zdarza się, że wózek widłowy bardzo szybko traci zasilanie po tym, jak bateria została całkowicie naładowana. Jedną z możliwych awarii jest wyeksploatowana bateria, jednak najpierw warto rozważyć inne możliwości. Na początku trzeba sprawdzić, bateria naładuje się w 100%. Jeśli tak jest, jednak szybko się rozładowuje, należy sprawdzić, czy to faktycznie rozładowana bateria jest przyczyną awarii. Być może problem wynika z samej jednostki napędowej. Często uszkodzeniom ulegają połączenia liniowe.
Awarie baterii w wózkach widłowych
Jeśli bateria jest już długo eksploatowana, być może uległa uszkodzeniu w naturalny sposób. Zazwyczaj bateria powinna wytrzymać od 1500 do 2000 roboczogodzin od rozładowania do pełnego naładowania. Jeśli wózek już tyle przepracował na jednej baterii, czas na jej wymianę. Sam serwis jest prosty, a koszt zakupu nowej baterii to zazwyczaj około kilku tysięcy złotych. By wiedzieć, kiedy należy wymienić baterię na nową, warto prowadzić notatki, ile wózek widłowy już przepracował.
Awarie mechanizmu podnoszącego w wózkach widłowych
Jedną z najczęstszych awarii spotykających wózki widłowe są kłopoty z mechanizmem podnoszącym lub samymi widłami. To właśnie one są najbardziej obciążone podczas codziennej pracy. Biorąc pod uwagę to, o czym mówią fachowcy, za awarię tego elementu najczęściej winę ponoszą zawory lub złącza. Bezpośrednią przyczyną awarii może być ich fizyczne uszkodzenie, o co nietrudno, gdy wózek jest intensywnie eksploatowany. Niekiedy jednak ulegają awarii ze względu na długi czas eksploatacji – co kilka lat wymagają naprawy. Często zdarza się, że za awarię odpowiada wyciek oleju z siłowników hydraulicznych. Są one newralgicznym elementem całego mechanizmu, gdyż przyjmują na siebie całą pracę. Jednocześnie są to elementy ruchome wymagające stałego smarowania. Bez tego stosunkowo szybko ulegają awarii. By nie musieć wymieniać wielu części, warto reagować od razu, gdy zobaczy się, że widły straciły płynność podnoszenia i opadania. Warto wspomnieć, że tego typu awarie najczęściej są spowodowane nieprawidłowym serwisowaniem lub zbyt rzadkimi przeglądami.
Awarie układu kierowniczego w wózkach widłowych
Również często zdarzają się awarie układu kierowniczego. W wózkach widłowych są one bardzo intensywnie eksploatowane, gdyż często zmuszone są do pracy w trudnych warunkach – pod sporym obciążeniem. Najbardziej szkodliwe dla układu kierowniczego jest skręcanie kół, stojąc w miejscu – to jednak standardowa charakterystyka pracy w wielu miejscach. Wśród elementów układu kierowniczego jest wiele części, które mogą ulec awarii, jednak często nie trzeba wymieniać całego układu. Ważne jest, by zrobić gruntowny przegląd i precyzyjnie zdiagnozować przyczynę – może być ich bardzo wiele, gdyż każdy z elementów układu kierowniczego jest dość delikatny.
Awarie w wózkach widłowych spalinowych
Jeśli chodzi o najczęstsze awarie w wózkach widłowych spalinowych, to większość kłopotów powodowana jest przez zużycie łożysk. Stosunkowo szybkiemu wyeksploatowaniu ulegają także wtryski i rozrząd – jest to związane z charakterystyką codziennej pracy wózków widłowych i trudno tego uniknąć. Trzeba po prostu regularnie wykonywać serwis.
Jak często robić przegląd w wózku widłowym?
Chcąc uniknąć problemów, trzeba regularnie wykonywać przeglądy techniczne – jest to także wymóg prawny, a same przeglądy wykonywane są przez inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego. Warto jednak przynajmniej raz na 2-3 lata zrobić gruntowny przegląd, podczas którego doświadczony mechanik sprawdzi pracę poszczególnych elementów.