Zarządzanie gospodarką magazynową to proces, w którym zakłada się właściwe wyznaczenie dróg transportowych dla wózków widłowych w celu zwiększenia efektywności przekazywania ładunków. W jaki sposób projektuje się drogi transportowe na magazynie? Jakie nowoczesne praktyki pojawiają się w branży? Co można zrobić, żeby poprawić jakość rozłożenia przestrzeni? Poniżej znajdziesz kilka ciekawych informacji.
Jak powinny wyglądać drogi transportowe na magazynie i czy to naprawdę ważne?
Drogi transportowe na magazynie powinny przede wszystkim pasować do specyfiki wykorzystywanych wózków widłowych. Duże znaczenie ma również układ magazynu. W branży spotyka się magazyny wysokiego składowania, powiązanie z półkami przesuwnymi automatycznie, magazyny wykorzystujące antresole i wiele pięter do składowania drobnicy, gdzie nie wymaga się nawet wprowadzania wózków widłowych, ale zamiast tego wind i nieco prostszych wysięgników. Dróg transportowych na magazynie nie można projektować tak naprawdę na własną rękę. Mówią o tym wyraźnie przepisy, w tym rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej oraz ministra infrastruktury. Co trzeba koniecznie uwzględnić przy projektowaniu dróg transportowych na magazynie? Krytyczne czynniki to rodzaj użytkowanych urządzeń. Inaczej pracują wózki z napędem hydrostatycznym, np. poruszające się na bardzo wąskiej przestrzeni, a inaczej klasyczne spalinowe lub podnoszone razem z pracownikiem. Kolejne elementy do rozpatrzenia to gabaryty, rodzaj ładunków i częstotliwość ruchu pracowników, liczba użytkowników dróg transportowych. Im więcej osób pracuje na danej przestrzeni, tym szersza podstawa umożliwiająca zwiększenie bezpieczeństwa. Przy projektowaniu magazynu określa się widoczność dla operatora wózka widłowego. Przyda się też kontakt z firmą projektującą jakościowe regały. Wózek podczas jazdy z towarem nie może się obijać.
Jakie zasady stosuje się przy projektowaniu dróg transportowych na magazynie?
- właściwe oznakowanie, żeby wykluczyć błędy informacyjne i organizacyjne wśród pracowników,
- utwardzona nawierzchnia, koniecznie nowoczesna i zadbana pod kątem serwisowym, dziura w podłodze to duże niebezpieczeństwo dla funkcjonowania wózka widłowego,
- wyznaczenie ścieżek ewakuacyjnych zgodnie z zasadami BHP,
- zaprojektowanie oświetlenia ułatwiającego życie operatorom wózków widłowych.
W jaki sposób rozwija się gospodarka magazynowa?
W Polsce coraz częściej pojawiają się magazyny całkowicie zautomatyzowane, w których pracuje tylko kilka osób. To właściwie przyszłość gospodarki magazynowej. W tej branży rosną znacząco koszty zatrudnienia, a automatyzacja przez to postępuje. W standardowym magazynie trzeba różnicować ruch pojazdów i ruch ludzi w taki sposób, żeby bezpiecznie przechodziły. Największa odpowiedzialność stoi po stronie operatora wózka widłowego. Załadunek nie może ograniczać widoczności.
Mam na imię Aleksandra Budzyńska, mam 36 lat i od ponad 10 lat związana jestem z branżą wózków widłowych. Moje doświadczenie zawodowe obejmuje pracę jako trenerka szkoleń dla operatorów wózków widłowych, specjalistka ds. bezpieczeństwa pracy oraz konsultantka techniczna w zakresie wyboru i serwisu tych urządzeń. Na przestrzeni lat miałam okazję współpracować z wieloma firmami logistycznymi, produkcyjnymi i magazynowymi, co pozwoliło mi zgłębić zarówno aspekty techniczne, jak i organizacyjne pracy z wózkami widłowymi.
Na moim blogu dzielę się wiedzą z kilku kluczowych obszarów: od uprawnień i kursów dla operatorów, przez wybór odpowiedniego wózka, aż po nowoczesne technologie i przepisy BHP. Piszę również o serwisie i konserwacji sprzętu, bo wiem, jak ważne jest utrzymanie maszyn w doskonałym stanie.